افزایش مصرف قهوه وارتباط آن با کاهش خطر ابتلا به دیابت

 24 آوریل 2014- مصرف قهوه و چای با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط دارد اما درباره ی چگونگی این تأثیر تاکنون  اطلاعات  کمی وجود دارد. پژوهش اخیر که نتیجه ی آن در مجله ی Diabetologiaمنتشر گردیده است نشان می دهد که افزایش مصرف قهوه به میزان یک و نیم فنجان در روز (حدوداً 360 میلی لیتر) در طی یک دوره ی چهار ساله سبب کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 به میزان یازده درصد می شود. این تحقیقات  توسط محققین دپارتمان تغذیه در دانشکده ی بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد انجام گردید.

محققین ارتباط تغییرات 4 سال مصرف قهوه و چای را با خطر ابتلا به دیابت درچهار سال متوالی بررسی کردند.

نویسندگان  این گزارش با استفاده از اطلاعات مشاهداتی از 3 مطالعه ی بزرگ آینده نگر درآمریکا (مطالعه ی NHSو HPFSو NHS II) و بررسی و گردآوری اطلاعات کامل تغذیه ای، وضعیت پزشکی افراد، شیوه ی زندگی و بیماریهای مزمن این افراد  به مدت 20 سال (هر 2 تا 4 سال یکبار) به نتایج فوق دست یافتند.توانایی تکرار اندازه گیریها و مدت زمان پیگیری طولانی به نویسندگان اجازه داد تغییرات 4 ساله ی مصرف قهوه  و چای و ارتباط آن را با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در طی 4 سال بعدی ارزیابی  کنند. آنها همچنین به بررسی تفاوت میزان ابتلا به دیابت  با تغییرات  ایجاد شده با مصرف قهوه ی کافئینه و دکافئینه پرداختند. رژیم غذایی هر 4 سال یک بار از طریق پرسشنامه معتبر پسامد خوراک (FFQ)بررسی گردید. گزارشات ابتلا به دیابت که از طرف افراد ابراز می شد نیز از طریق یک پرسشنامه ی دیگر جمع آوری گردید. درآنالیز نهایی 48464 زن  ازمطالعه ی  NHSو 47510 زن  از مطالعه ی NHS IIو 27759 مرد از مطالعه ی HPFSشرکت داشتند.

به گفته ی محققین ، 7269 مورد ابتلا به دیابت  در میان شرکت کنندگان گزارش گردید. میزان  خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افرادی که میزان مصرف قهوه خود را به بیش از یک فنجان درروز (تغییر متوسط = 1.69فنجان درروز) درطی یک دوره ی 4 ساله افزایش داده بودند، در 4 سال بعدی یازده درصد نسبت به افرادی که هیچ تغییری  درمصرف قهو ه ی خود ایجاد نکردند، کاهش می یابد.

خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افرادی که  مصرف قهوه ی خود را  به میزان  یک فنجان در روز یا بیشتر کاهش داده بودند (متوسط تغییر = 2- فنجان در روز) 17 درصد افزایش می یابد. تغییر در مصرف چای با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباطی ندارد.

کمترین خطر ابتلا به دیابت نوع  2 درمیان افرادی که بیشترین مصرف قهوه را در طول این مدت حفظ کردند (3 فنجان یا بیشتر درروز) مشاهده گردید ، این افراد 37 درصد کمتر از مصرف کنندگان دائمی مقدار کم قهوه (1 فنجان یا کمتر در روز) به دیابت نوع 2 مبتلا شده بودند.

نویسندگان مقاله معتقدند که افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه با کاهش مصرف قهوه ممکن است یک تغییر واقعی در میزان خطر ابتلا به دیابت ایجاد کند یا ممکن است این افزایش به دلیل بیماریهایی که خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهند مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، بیماریهای قلبی وعروقی و سرطان باشد که با کاهش مصرف قهوه بعد از تشخیص این بیماریها همزمان شده است.

البته حتی پس از حذف موارد ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی یا سرطان درطی دوره ی پیگیری 4 ساله این نتایج همچنان مشابه قبل بود.

در حالیکه مصرف قهوه ی دکافئینه با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط دارد اما تغییر در مصرف این قهوه  تغییری در میزان خطر ابتلا به دیابت ایجاد نمی کند. در مورد مصرف چای دانشمندان می گویند: ماهیچ مدرکی دال بر ارتباط افزایش  مصرف چای در طی 4 سال وکاهش خطر ابتلا به دیابت در 4 سال بعدی نیافتیم، این نتیجه شاید به دلیل تعداد نسبتاً پایین افرادی باشد که در این  تحقیق مصرف چای خود را در طی یک دوره ی 4 ساله  تغییر داده بودند، در نتیجه به دلیل محدودیت های آماری تشخیص صحیح این ارتباط امکان پذیر نبود. در کل مقدار مصرف پایین چای در این گروه می تواند دلیل این یافته ها باشد.

نویسندگان می گویند: در این 3 مطالعه ی همزمان آینده نگر که بیش از 1.6  میلیون نفر در دوره ی پیگیری آن شرکت داشتند مشخص شد که  افزایش مصرف قهوه ( نه افزایش مصرف چای) در طی 4 سال با کاهش خطر ابتلأ به دیابت در 4 سال بعد ارتباط دارد.

کاهش مصرف قهوه با افزایش خطر ابتلأ  به دیابت نوع 2 مرتبط است. این تغییرات در میزان خطر ابتلأ به دیابت برای قهوه ی کافئینه مشاهده شد اما در مورد قهوه ی کافئینه صحت نداشت. این ارتباط مستقل از میزان مصرف قهوه در ابتدای تحقیق و تغییر در سایر فاکتورهای تغذیه ای و شیوه ی زندگی بود.

دانشمندان می افزایند : تغییرات در عادات مصرف قهوه بر خطر ابتلأ به دیابت در مدت زمان کوتاه تأثیر می گذارد. یافته های اخیر نتایج مطالعات آینده نگری که در آنها ارتباط مصرف بالای قهوه با کاهش خطر ابتلأ به دیابت نوع 2 مطرح شده بود را تأیید می کند و شواهد جدیدی درباره ی تغییر عادت مصرف قهوه و ارتباط آن با خطر ابتلأ به دیابت نوع 2 را فراهم آورده است .

منبع :www.sciencedaily.com/releases/2014/04/140424190516.htm

سرپرست مترجمین : فرخی نیا